2010. január 29.

Seymour

J.D. Salinger miután megírta általunk ismert történeteit, sokunk felejthetetlen irodalmi élményeit, (ha felejtjük élvezettel újraolvassuk ugyanis) hátat fordított a hírnévnek kijáró lehetőségeknek és elvonult. Tudjuk végleg. 1974-ben ki is fejtette, csodálatos béke számára, ha nem publikál:

“There is a marvelous peace in not publishing. It’s peaceful. Still. Publishing is a terrible invasion of my privacy. I like to write. I love to write. But I write just for myself and my own pleasure.”

Sokat próbálták nyaggatni. Paradox módon működik a média, a semmi izgatja, szenzációként tálalja. Készült róla (feltételezem engedélye nélküli kép, dühből nem teszem ide) amin lángoló indulattal próbálja a fényképezőgépet kiütni a fotós kezéből. Rá emlékezve most sok helyen ez a kép jelenik meg. Életében kérlelhetetlenül igyekezett védeni magánéletét és békéjét, most ezt a kérlelhetetlen arcot látjuk viszont, nem azt, aki mesél a csecsemőről:

"Egy este, vagy húsz évvel ezelőtt, a kisebbik húgomat, Frannyt, minthogy népes családunkat éppen a mumpsz ostromolta, babaágyastól, mindenestől áttelepítették abba a feltehetően nem fertőzött szobába, amelyet én osztottam meg legidősebb fivéremmel, Seymourral. Tizenöt éves voltam, Seymour tizenhét. Hajnali kettő körül új szobatársunk sírására ébredtem. Tétlen mozdulatlanságban feküdtem, hallgattam a lármát néhány percig, amikor arra lettem figyelmes, vagy inkább megéreztem csak, hogy Seymour mocorogni kezd a mellettem levő ágyban. Akkoriban állandóan egy zseblámpát tartottunk a köztünk álló éjjeliszekrényen, készen minden eshetőségre, de ha jól emlékszem, soha nem volt rá szükségünk. Seymour meggyújtotta a zseblámpát, és felkelt az ágyból. – A kályhán van az üveg, anya azt mondta – szóltam oda. – Nemrégen etettem meg – felelte Seymour. – Nem az a baja. – A könyvszekrényhez lépett a sötétben, és lassan végigvezette a lámpa fénykévéjét a könyvsorokon. Felültem az ágyamban. – Mit csinálsz? – kérdeztem. – Arra gondoltam, felolvasnék neki valamit – mondta Seymour, és leemelt egy könyvet. – Az a gyerek még csak tíz hónapos, az istenért. – Tudom – mondta Seymour. – Füle azért van. Hallani hall.

A történet, amit aznap éjjel felolvasott Frannynek, Seymour egyik kedvenc olvasmánya volt; egy taoista mese. Franny a mai napig esküszik rá, hogy emlékszik Seymour felolvasására: .."
(Magasabbra a tetőt, ácsok)
_

2010. január 26.

Az okosság terjedése

Már idéztem Carlo M. Cippola-t: buta, aki úgy okoz kárt másnak, hogy magával is jól kitol. Emlékeztetőül: a koordináta rendszerben, amelyben a nekünk okozott kárt az elkövető magának okozott kárának függvényében ábrázoljuk, pl. ügyefogyott az a negyed, ahol magával tol ki az ügyefogyott (haszna, x negatív), míg a többiek ebből hasznot húznak (hasznuk, y pozitív).

Én most a gondolati butaságról beszélek, ami megelőzi a cselekvést (butaságnál nagyon kevéssel). Pl. elhatározták, hogy Barguzinban megkeresik Petőfi maradványait (emlékeztek, egy zsidó nő csontváza került elő), és azt ünnepélyesen, a költő közlekedési szokásait idézve, méltóképpen, gyalog, Budapestről Segesvárra szállítják. (Think very hard!)

Az internet kedvez a butaság terjedésének. Elég egy hülyeséget felírni valahova, és hamarost ezrek olvassák. (google it: alkotmánytolvaj). Másképp van ez az okossággal, sajnos. Mindenestre ideírom Feynmann probléma megoldó algoritmusát (Pataki tanár úrtól kaptam):

1. Értsd meg a kérdést! (Look at the question.)
2. Gondolkozz nagyon erősen! (Think very hard.)
3. Írd le a megoldást! (Write down the answer.)

Az első kettő nem elhagyható, esetleg a harmadik. Nekem most megvolt a harmadik, blogolási kényszer. De elmúlt.
_

2010. január 21.

Juhász Gábor a 2009-es Aegon társdíj díjazottja

Az AEGON 15 éve hozta létre művészeti díját. A díjazott duplán örül, ő is díjaz: társdíjra javasol egy másik művészeti ágban tevékeny művészt. 2009-ben Jónás Tamás költő "Önkéntes vak" című kötetéért kapta a díjat. Társnak Juhász Gábor gitáros zenészt választotta.

"Juhász Gábor már régen nem zenész. Zenészként elsajátította, sőt, kisajátította magának mindazt, amit lehetett, és csendesen továbblépett: elkezdett beszélni. Műveltsége, szakmai tudása, zeneszerszáma kezd mellékessé válni, a dalokból, a hangulatokból, a lemezekből egy olyan művész szól hozzánk, aki ugyan zenéül beszél, de azt mondja és úgy, amit a beszélgetőtársa hallani akar és hallani tud. A mindennapjaiban amúgy szelíd, halk embert én konoknak és hangosnak képzelem: elénk tárja megcáfolhatatlan igazságainkat, a szomorúságainkat, s hogy el tudjuk azokat fogadni, a magáéinak hirdeti őket. Kell egy kevés idő és valamennyi indok, hogy annak lássa más is, aminek én: duhaj, hedonista észtnek. Juhász Gábor alakítja – és végső soron megalakítja maga körül a világot. Szerénytelenül teremt, és nagyon okosan újrateremt."

Ez Jónás Tamás költő rövid indoklása ( azért ne vegyétek szó szerint!)

Olvassatok verseket, halgassatok zenét és kössetek biztosításokat, mindezt lehetőleg az iFben. Juhász Gábor-Papesch Péter duó 24-én nyolckor! (Ld. még: Thomas Bernhadt "Díjaim"!)

Juhász Gábor honlapja
Egy hirdetés kéne egy ház falán

Nekifogtunk jobban promotálni, (nyomulok a facebookon) a jó koncerteken mindenféle egyre jobbat adunk enni-inni. A Tamás, aki a Corvinuson tudományos médiakommunikációt(?) tanul, adott néhány kulcsszót: event promotion, guerila promotion. Arra, hogy jó a kaja, először azt mondta, az nem reklám, később meggondolta magát, áruelőny esetleg. Én meg azt találtam ki, hogy élménymenü.

Szóval áruelőny promócióban élménymenüt adunk. Még egy kulcsszót mondok: extrapoláció. (Extra, (mint minden az iFben) tehát nagyon jó a polációk között.) A műegyetemisták csinálni is tudják, Ricsi szakács amatőrként azt mondja, nem állunk meg napi 60 menüig. Valami ilyesmihez extrapolált: átlag 3 decemberben, aztán jauárban 6, 8 11, 5, 7, 15,8...

Segítsetek, legyen Ricsinek szakácsnak igaza!
_

2010. január 19.

Még iF Kör Négyszögesítése

A helyzet, hogy Szalamiki tavaly nagyon jól írt Tímea zongoralábas képeiről. Én nem mertem volna, pedig Tímea a valóban az a kislány a zongorás szobából, aki gyönyörűket fest, szépen bekeretezi, hangosakat nevet és szeret minket, akik nézzük a zongoralábas képeket.

Várhelyi Tímea képei mögé

Voltam én is kisgyerek, egy igazi, polgári villalakásban laktunk, és a zongora alatt játszottunk a tesómmal. Ha zsúr volt, akkor a zongora alatt, az lett a ház, és mivel a Szövényi Peti erősebb volt, ki lettem túrva, oda költöztek be a jó fejek, onnét, a zongoralábtól félig takarva öltögették a nyelvüket - nyilván ők is rájöttek, hogy ott a legjobb - nem nehéz rájönni...

És ezt most, felnőtt fejjel is el kell fogadjam, igen, ott a legjobb. És bár magasabb szférákba eddig nem emelhettem ezt az érzést, és csak a Szövényi Peti kiöltött nyelve kísért, kísértett három évtizeden át, most úgy érzem, akadt valaki, aki helyettem fogalmazta meg ezt a ház-a-házban-érzelmet. Valaki, Várhelyi Tímea. Igen, egy komoly méretű zongoralábat láthatunk a képeken, ez már csak jól sülhet el, mert ez az "otthon az otthonban" egy biztos rejtek, ahonnét csak fel kell nyújtanunk a felnőtteknek az ott elkészített festményeket...

Szalamiki

2010. január 17.

(Vegetáriánus) meglepetés

A vegetáriánus meglepetés étlapunk új tétele. Külön örömet szeretnénk szerezni az ebédhez, vacsorához: a meglepetés örömét. Na tudom, azért ez csak egy vendéglő és egy tányyér ennivaló. A vendég tudja, hogy a meglepetés meleg étel, növényi eredetű alapanyagokból készül, tudja az árát. Ezen belül meglepetés. A filozófia: aki rábízza magát az iFre, Ricsi szakács ötleteire nem fog csalódni, sőt legközelebb is ilyet kér, hozza a családját, ismerőseit, kollégáit, volt és leendő párttársait, hogy egyenek ilyet. És ez mindkettőnknek jó: jó kis pesti hely lesz az iF.

A nem vegetáriánus meglepetés nekem, hogy (volt) felszolgálónőnk
ezt a tételt így ajánlotta a vendégnek:
"Azt nem ajánlom, de a kacsa finom."
Nehéz a kávé-kultúrházasok élete. Gyertek az iFbe finomakat enni!
_

2010. január 12.

Nyíri Zsolt Budapestje

Bélyeget gyűjtöttem.

Papa hozott egyszer egy kilót.

Azóta nem gyűjtök bélyeget.
Siv Widerberg BÉLYEG

Másképp van ez a képekkel (és a versekkel). Legfeljebb sóhajtunk, ennyit nem lehet megnézni, sosem érünk a végére. Azért fényképezünk magunk is és nem unjuk meg mások képeit nézegetni. És lesznek kedvenc képeink is.

Ilyen kedvencem lett Nyíri Zsolt képe a Szabadság hídról (iF kör négyszögesítése kiállítás). Woody Allen beállítása rímel ezzel a fotóval. Allen Manhattanjéről mesél, Nyíri Zsolt Budapestjéről, Budapestünkről. A táj hasonló, csak nem a Queensborough híd veszik a ködbe hanem a Szabadság. Ezen a képen nincs városlakó szerelmespár (és kutya), csak a fényképezőgép mögött sejtjük a szemlélőt. Sajnos a szerelmesek a Duna partról újabban elmentek politizálni.

Tessenek jönni az iFbe, jó kis pesti hely lesz!
_

2010. január 7.

Szendrő Szabolcs fotói

Az iF kört két fotójával négyszögesítí Szendrő Szabolcs (barátom). Ismerek még sok képét, és van rengeteg. Általában tudják róla, hogy hegymászó, egyik lába műláb, így mászott meg nagyon nehéz hegyeket, nagyon nehéz utakon. És közben (meg mellette, hobbiból) fényképeket készít. Bár ez a néhány tény bántóan kevés róla, de most a képekről van szó. Ilyen képeket (mondja Szabolcs), mindenki tud fényképezni, ha ott van. Azért kell fényképeznie, hogy az is láthassa, aki nem volt ott. Haza kell hozza a fényképet, mert eljutott oda. (Házi feladat: akkor mit keres a Pilisben?)

Tudhatna (más is), csak olyannak kell lennie mint Ő. Nem elég ugyanis ott lenni. Észre kell venni a fényképre való tájat, fényeket, és... Kell kitartás, precizitás, szakértelem, áldozatkészség, szerénység és szeretet. Jól elkapni a pillanatot: alkonyatkor, hajnalban vagy amikor a lomb hullik. A kép nála maga táj. Ez is készítőjére vall. Olyannak szeretni mindent amiyen, (ezért jó barátjának lenni). Nem meghódítani: találkozni, köszönni, megismerni. Ha hagyja, hagyta a hegy, hogy megmássza, lefotózza: megköszöni. A hegynek, (a kegynek), a szerencsének, az életnek: és magadnak, teszem hozzá. Szabi olyan szerény, hogy talán ezt is elismeri.
__

2010. január 5.

Talicska

Sajnos egyre kevésbé tudom, hogyan választja ki a közönség jazz törzskávézóját. Az építőiparról többet tudok. A beruházók törzskőműves partnereiket ajánlati felhívásokban keresik. Ezekben teszik közzé azokat a feltételeket, amik alatt már nem partnerkednek. Például, a vállalkozóknak nyilatkozatot kell tenniük, hogy rendelkezésükre áll (többek között):

- 1 db legalább 10 literes fém vagy műanyag vödör,
- 1 db legalább 1 m nyélhosszúságú, legalább 30x30 cm rakodófelületű lapát,
- 1 db legalább 0,5 literes vakolókanál,
- 1 db kétkaros, gumi vagy műanyagkerekes, legalább 100 l ürtartalmú, manuális irányítású szállítóeszköz, ún. talicska, vagy bármely azzal egyenértékű szállítóeszköz.

Festéshez tudjátok mi kell?

- legalább 1 db, legalább 10 cm átmérőjű, lószőr, mókusszőr vagy műszőr, vagy ezekkel egyenértékű bármilyen más hosszú szőrű festőecset, ún pemzli.
(Forrás: közbeszerzési értesítő)
_

2010. január 2.

Tóth Andrej: Noto

Lévén kultúrház tulajdonos, veszem a bátorságot, hogy hülyeségeket blogoljak. A dzsezhez meg a képzőművészethez annyi a hozzáértésem, mint az átlag emberi lényeknek általában, (pontosabban a saját magam által alkotott egyelemű halmaz átlagának általában).

Úgy kerül szóba a Noto c. kép, ("Az iF kör négyszögesítése" c. kiállítás egyik legérdekesebbike), hogy Kazimir Malevicsről olvastam az imént. Művészettörténeti inditó gesztussá vált műve a Fekete négyzet fehér alapon (1913) új látásmód kiindulópontja és alapdokumentuma egyben. Maga Malevics mondja, "gyötrelmes erőfeszítéseim során, hogy megszabadítsam a művészetet a tárgyak haszontalan ballasztjától, a négyzet formájához érkeztem el és kiállítottam egy festményt, ami nem ábrázol egyebet a fehér alapon kibontakozó fekete négyzetnél.

Úgy emlékeztem, hogy a Noto négyzet alakú és fehér alapon, a valóság millió részletének haszontalan ballasztjától megszabadítva ábrázolja az emberi lét bonyolultságát. Persze a háttér nem fehér, a kép csak majdnem négyzet, viszont az árnyékok egymás felé mutatnak, ami a szép ötleteken viduló nekem vidulás. (Noto egy szicíliai falu neve, ahol a Tenger, a Nap és a képen is jelenlévő Bor segíti a művészi absztrakciót kibontakozni.)

Szóval tessék jönni az iF kultúrházba, és ha megéheznének, akkor a büfében harapjanak egy fűszeres juhtúróval töltött sült paradicsomot, pesto mártással és salátával!


(Az idézet Mándy Stefánia, Vajda Lajos c. könyvéből való)

_