2009. június 15.

Az évszázad napfogyatkozása

2009 július 22-én lesz, de most nem vagyunk befizetve a helyszíni közvetítésre még vidéken sem. 1999-ben a Vidékfejlesztési Miniszter, egyben a "Napfogyatkozás Fővédnöke" Dr.Torgyán József örült, hogy a teljes árnyékot csak a vidék kapta. Munkaszünetté akarta nyilvánítani 1999. augusztus 11-t: jó ötlet volt. Én ellógtam, a Kabhegy környékén állíottam fel a fényképezőgépet, persze a fontos pillanatban belebotlottam az állványba és a családi kép napfogyatkozással csak a fejemben sikerült.

És miért az évszázad napfogyatkozása? A totalitás valahol a csendes óceánon több mint hat és fél percig fog tartani (az elvi maximum 7 perc körül van) és ebben az évszázadban ez a leghosszabb.

Házi feladat: miért nem egyforma hosszú mindenütt, ahol van? Hát persze: aznap a teljes árnyék pillanataiban ez lesz
a Földnek a Holdhoz legközelebbi pontja. Ezért aztán -a Föld forog!- ez a pont mozog a leggyorsabban abban (RÍMEL) az irányban mint a Hold. Ráadásul innen egy kicsit nagyobbnak is látszik majd a Hold, (a Napnak ez a kis távolság mindegy).

_

Nincsenek megjegyzések: