2013. március 1.

Keserűség mérő



Nem az utcai változatra gondolok, amit a jelzőlámpára lehetne szerelni és kimutatná hol tartunk keserűségben. (Ezek szerint nem azt írom amire gondolok? Lehetetlen. Azon gondolkodok, (miközben nem), hogy mennyit mérne Pesten a keserűségmérő, és tikosítanák-e 83 és fél évre az adatait. De vissza ahhoz amit gondolok).

Van a sör keserűségének is mérőszáma, sőt kettő is, az EBU és az IBU. Az újszülöttnek minden vicc új, nekem ez tegnapig új lett volna, amikor is a Bors Sörfőzde Anonymus-át kézbe vettem és megtudtam, hogy az bizony IBU 100. Utánanéztem, először érzékszervileg, ma meg az interneten, a google első öt találata között. Az első módszer tudományos, ezt ajánlom mindenkinek. A második is lehetne az, de a google első oldalán főleg wikipedia van: azt csak egyes cigányságkutatók tekintik forrásértékűnek. Szóval az eredmény: Wh × AA% × Uaa ⁄ ( Vw × 1.34 ) 

Az 1.34-től kicsit elbizonytalanodtam, a magyarázat sem nyugtatott meg teljesen. Mindenestre az Anonymus-t, ami IBU 100, nagyon keserűnek éreztem. A 100 egyébként a legkeserűbb IPA-k értéke, egy könnyű sör IBU-ja 5-10, az ír sötétek 25-60.

Az IPA: A 18. században George Hodgson a Bow Brewery-ben rájött, hogy az Indiába -export cikkek híján- üresen utazó hajókon sört lehetne exportálni. Készített egy egyszerű, erős, duplán komlózott sört, amelyik bírta a szállítást. 18 hónapos hitelt is adott a kereskedőknek. Népszerű lett a kinti angolok között a söre az Indian Pale Ale vagyis IPA. (Indiában a körülmények nem voltak alkalmasak sörfőzésre).

Az iFben már két IPA-t is lehet kóstolni (ha valaki eleget jár és kerül a csapra Dunakanyar) a Széles & Széles Sörfőzde Dunakanyar-ja és a Bors Anonymus-a. Gyertek!
_

Nincsenek megjegyzések: